KOTONA TOIMITETTAVAT PALVELUKSET

Seurakuntamme papisto tulee mielellään toimittamaan kotiinne tai juhlapaikalle alla olevia palveluksia. Näistä toimituksista ei tarvitse erikseen sopia kirkkoherran viraston kanssa vaan voit ottaa yhteyttä suoraan siihen pappiin jonka toivat palveluksen hoitavan. 

isä Ville Kiiveri p. 040 962 0063 tai ville.kiiveri@ort.fi
isä Jukka Jauhiainen p. 0400 958 760 tai jukka.jauhiainen@ort.fi
isä Martti Honkaselkä p. 044 306 4900 tai marttihonkaselka@gmail.com

Kodinpyhitys

Kun ortodoksi uuttaa uuteen kotiin, niin on tavallista että koti siunataan käyttöönsä. Pappi toimittaa kanttorin kanssa vedenpyhityksen ja tällä pyhitetyllä vedellä vihmotaan koti ja toivotetaan asukkaille siunausta uuteen kotiin. 

Kodinpyhitystä varten pitää varata sopiva kulho pyhitettyä vettä varten, valkoinen pöytäliina, ikoni, mahdollisesti kukkia ja muutama tuouhus. Tarvittaessa pappi voi tuoda mukanaan tuohuksia ja ikonin. 

 

Toimituksessa luetaan evankeliumi joka kuvaa hyvin kodinpyhityksen luonnetta. Sakkeus oli kiinnostunut siitä kuka Kristus oli ja kun hän otti Kristuksen vastaan kotiinsa, koko hänen elämänsä muuttui ja hän teki parannuksen. Krisurksen läsnäolo pyhitti hänen kotinsa ja elämänsä ja samalla koko perhekunta sai osakseen suuren siunauksen. Ortodoksisessa kirkossa on perinteisesti käytetty pyhitettyä vettä siunaamisen välineenä 

 

Jeesus tuli Jerikoon ja kulki kaupungin halki. Siellä asui mies, jonka nimi oli Sakkeus. Hän oli publikaanien esimies ja hyvin rikas. Hän halusi nähdä, mikä mies Jeesus oli, mutta ei pienikokoisena ylettynyt kurkistamaan väkijoukon takaa. Niinpä hän juoksi jonkin matkaa edemmäs ja kiipesi metsäviikunapuuhun nähdäkseen Jeesuksen, joka oli tulossa sitä tietä. Mutta tultuaan sille kohtaa Jeesus katsoi ylös ja sanoi: "Sakkeus, tule kiireesti alas. Tänään minun on määrä olla vieraana sinun kodissasi."

 

Sakkeus tuli kiireesti alas ja otti iloiten Jeesuksen vieraakseen. Kun ihmiset näkivät tämän, he sanoivat paheksuen: "Syntisen miehen talon hän otti majapaikakseen." Mutta Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: "Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin." Sen kuultuaan Jeesus sanoi häneen viitaten: "Tänään on pelastus tullut tämän perheen osaksi. Onhan hänkin Abrahamin poika. Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan.

 

Kodinpyhityksessä pappi rukoilee talossa asuvien sekä heidän perheensä, sukulaisten ja ystävien puolesta, jotta he varjeltuisivat kaikesta pahasta. 

 

Kodinpyhitys päättyy rukoukseen jossa tiivistyy koko toimituksen sisältö:

Jumala, meidän Vapahtajamme, joka näit hyväksi käydä Sakkeuksen majaan ja tulit hänelle ja koko huoneelle pelastukseksi, varjele nytkin kaikelta vahingolta ne, jotka aikovat tässä asua ja jotka tuovat rukouksia ja anomuksia Sinulle meidän arvottomien kautta; siunaa heidän asumisensa tässä kodissa ja suojele heidän elämäänsä pahan juonista. Sillä Sinulle, aluttomalle Isällesi ja kaikki pyhälle, eläväksi tekevälle Hengellesi kuuluu kaikki ylistys, kunnia ja palvonta nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen.

 

Kiitosrukoushetki

Kun kodissamme on juhlan aika on luontevaa että kiitämme saamastamme siunauksesta Jumalaa. Tavallisin syy toimittaa kiitosrukoushetki on se että talon asukas viettää merkkipäiväänsä. Yhtä lailla kyse voi olla myös lapsen syntymäpäivästä, ylioppilasjuhlasta, valmistumisesta ammattiin, uudesta työpaikasta, avioliiton juhlavuodesta jne. Jokainen voi itse päättää milloin on juhlan aika ja pappi tulee mielellään toimittamaan kiitosrukoushetken kotiin tai juhlapaikalle. 

Toimitus kestää noin kymmenen minuuttia ja tavallisesti siiinä luetaan evankeliumista kertomus Kymmenestä spitaalisesta jotka Kristus paransi sairaudetaan ja joista vain yksi palasi kiittämään Jumalaa. Tämä on hyvä muistutus meille kiitoksen tärkeydestä silloin kun olemme saaneet nauttia Jumalan hyvyydestä meitä kohtaan. 

Tämän lisäksi papistomme voi toimittaa mm. ajoneuvon siunaamisen, kylvöajan rukoushetken, ikonien siunaamisen, matkalle lähtörukoukset tai vaikkapa rukoushetken kouluvuoden alkaessa tai päättyessä. Jos sinulle on edessä jokin erityinen tilaisuus, niin ole yhteydessä papistoomme niin voimme miettiä miten voisimme pyytää sille siunausta. 

Sairaan ripittäminen, ehtoollisen tuonti  ja rukoushetki kuoleman kohdatessa

Kun olet itse tai omaisesi on sairastunut, voit kutsua seurakuntamme papin tapaamaan sairastunutta. Pappi voi toimittaa rukoushetken, jossa rukoillaan sairastuneen puolesta. Pappi voi myös muistaa sairasta kirkkomme yhteisissä jumalanpalveluksissa nimeltä mainiten.

 

Ortodoksisessa kirkossa on myös erityinen sairaanvoitelun sakramentti. Siihen kuuluu erityisiä rukouksia sairastuneen puolesta, epiatolan ja evankeliumin lukeminen sekä voitule öljyn ja viinin sekoituksella. Suuren paaston aikana toimitetaan myös Yleinen sairaanvoitelu johon voivat osallistua kaikki ortodoksisen kirkon jäsenet. 

Pyhä Isä, sielujen ja ruumiitten lääkäri, joka olet lähettänyt ainosyntyisen Poikasi, Herramme Jeesuksen Kristuksen, parantamaan kaikki sairaudet ja vapahtamaan kuolemasta, paranna myös palvelijasi (nimi) häntä ahdistavasta ruumiillisesta ja sielullisesta heikkoudesta ja tee hänet eläväksi Kristuksesi armon kautta, kaikki pyhän Valtiattaremme, Jumalansynnyttäjän ja ainaisen Neitseen Marian esirukouksien tähden --- Herran esivanhempien Joakimin ja Annan ja kaikkien pyhiensä esirukouksien tähden. Sillä Sinä, Jumala, meidän Jumalamme, olet parantavien lääkkeiden lähde, ja Sinulle, Isä, Poika ja Pyhä Henki, me ylistystä kohotamme nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen. (Sairaanvoitelussa luettava rukous)

Pappi voi myös tuoda ehtoollista sairastuneelle. Kerran vuodessa, Suurena torstaina, toimitetaan erityinen liturgia jossa ehtoollista varastoidaan alttarilla olevaan lippaaseen. Tätä ehtoollista tuodaan sairastavalla ja sen kautta uskomme että yhteys Kristuksen ruumiiseen ja vereen koituu uskovallle sielun ja ruumiin parannukseksi. Sairastava voi myös osallsitua katumuksen sakramentille. 

Jos on tiedossa ettei sairastava enää toivu sairaudestaan ja kuolema on lähellä voidaan toimittaa erityinen rukoushetki kuoleman kohdatessa. Tässä rukouspalveluksessa rukoillaan kuolemaan valmistautuvan puolesta, jotta Jumala antaisi hänelle anteeksi kaikki synnit joihin hän on elämänsä aikana syyllistynyt. Rukouspalvelus päättyy syntien anteeksianto rukoukseen ja tämä valmistaa sairastavaa viimeiselle matkalle kohti iankaikkista elämää. 

Kaikkivaltias Herra, meidän Jumalamme, Herramme ja Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka tahdot, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden, jolle ei ole mieleen jumalattoman kuolema, vaan että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää, Sinua me rukoilemme ja pyydämme, päästä palvelijasi (nimi) sielu kaikista siteistä ja vapahda kaikesta kirouksesta; sillä Sinä, joka olet toivottomien toivo, päästät vangitut ja nostat sortuneet. Ihmisiä rakastava Valtias, armahtaen tuomitessasi päästä palvelijasi (nimi) sielu rauhaan ja lepoon iankaikkisiin asuntoihisi pyhiesi kanssa ainosyntyisen Poikasi armosta, laupeudesta ja ihmisrakkaudesta. Hänen ja kaikki pyhän, hyvän ja eläväksitekevän Henkesi kanssa Sinä kiitetty olet nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Amen.

Papit varaavat myös aikaa kahden keskiselle keskustelulle. Usein sairastuminen voi olla iso kriisi ja tämän vuoksi keskustelu papin kanssa on tärkeää. 

VIRASTO AVOINNA

keskiviikosta perjantaihin klo 10-14, muulloin sopimuksen mukaan. 

Papin ja kanttorin vapaapäivät ovat pääsääntöisesti maanantaina ja tiistaina.

YHTEYSTIEDOT

p. 040 704 7171

VARUSKUNTAKATU 14 

45100 KOUVOLA

hamina@ort.fi

 

Y-tunnus 0242498-2

VIRKATODISTUKSET

P. 040 358 3625

keskusrekisteri@ort.fi

Avoinna maanantaina, tiistaina, torstaina ja perjantaina klo  9-12

Tästä pääset Keskusrekisterin sivuille!

LIITY POSTITUSLISTALLE

perjantaisin sähköpostiin tuleva uutiskirje mm. tulevista palveluksista